Saturday, December 16, 2006

کارت سال نو

بازم به اینها که هر چی یادشون رفته این یه دونه رسم رو سالهاس نگه داشتن. باز سال نو داره میاد و فصل کارت پستال دادن به این و اون. بعد از اینهمه سال اینجا بودن به هر حال تعداد کسایی که باید براشون کارت بفرستی خیلی هم کم نیست... با اینکه من سعی کردم این تعداد رو در حد مینیموم نگه دارم
روز اول هر سال روزیه که ژاپن اون روی ژاپنیش رو به همه نشون میده! تمام کارت پستال هایی که قبل از سال نو فرستاده میشه همه باید روز اول سال در خونه ها برسه . حالا این خونه میخواد رو قله کوه باشه یا وسط جزایر اوکیناوا... این یعنی چی؟ یعنی اینکه پست ژاپن تو روز اول سال در تموم خونه های موجود تو این مملکت میره!!! باورتون میشه؟! وقتی در خونه من خارجی میان دیگه واقعا خونه ای میمونه که درش رو نزنن و کارت ها رو تحویل ندن؟! اولها مونده بودم تو کف این قضیه که واقعا چطور ممکنه که تو یه روز( و حتی کمتر از یه روز! چون عملا از یه صبح تا غروبه،) بشه در یکی یکی خونه های موجود توی یه کشور رو زد! اونم کشوری با صد و بیست میلیون نفر جمعیت و به درازی ژاپن... ولی میبینین که شده. از یک ماه قبل از سال نو پست در خونه ملت اطلاعیه میفرسته که برای روز سال نو به صورت نیمه وقت نیاز به پست چی داره ... حتی تو خونه ما هم این اطلاعیه رو انداخته بودن، قبل از سال نو کلی از وقتشون به این میگذره که تمام کارت پستال هایی که واسه یه آدرس میاد رو دسته کنن و یه کش هم ببندن دورش که قاطی نشه!(باور کنین! تمام این سالها که من اینجا بودم حتی اون کش هم یادشون نرفته!) بعد روز سال نو که میشه همه میریزن تو خیابونها واسه این که کارتها رو برسونن! همیشه اخبار صبح روز اول سال پستچی های پارت تایمر رو با دوچرخه هاشون نشون میده که سر یه ساعتی از اداره پست اون محله راه میافتن به سمت خونه ها... و اومدن کارت ها واسه ژاپنی یعنی اینکه آخییییش! بالاخره سال نو در خونه ما رو هم زد. احساس خوبیه ... باور کنین

No comments: